Yakult Lady dilatih pikat pelanggan

9 11 2007

Wanita Jepun berusia 19 hingga 80 tahun selesa guna basikal pasarkan produk makanan terkemuka dari rumah ke rumah

OHAYOU gozimasu (Selamat pagi). Yakuruto no Chie Itohiya desu. (Saya Chie Itohiya dari Yakult). Tutur kata penuh kelembutan dan sopan mengiringi kemunculan Itohiya di depan pintu sebuah rumah di pinggir Tokyo.

Dalam keadaan hujan lebat, Itohiya yang memakai baju hujan menunaikan janjinya menghantar produk Yakult kepada pelanggan. Dari sebuah rumah, dia menolak basikalnya berisi muatan seberat kira-kira 30 kilogram ke sebuah rumah lain.

Itulah rutin setiap harinya demi mencari pendapatan tambahan membantu keluarga tanpa perlu keluar jauh dari rumah. Malah dalam kedinginan musim sejuk, Yakult Lady sepertinya tetap bertugas seperti biasa.

Ketika bekerja, anaknya yang masih kecil ditinggalkan di pusat penjagaan kanak-kanak yang disediakan di Pusat Yakult Lady Shinozaki, kawasan perumahan yang terletak kira-kira 20 kilometer di pinggir Tokyo.

Itohiya adalah antara kira-kira 43,000 wanita di Jepun bergelar Yakult Lady atau Wanita Yakult yang sejak 44 tahun lalu mewarnai perkhidmatan penghantaran rumah ke rumah syarikat pengeluar produk makanan terkemuka negara itu.

 

Rutin kerja mereka bermula jam 8.15 pagi dengan menghantar anak ke pusat penjagaan di Pusat Yakult Lady. Pada jam 8.30 pagi, penyelia memberi taklimat mengenai pelbagai perkara. Sebaik tamat, tanpa membuang masa membuat persediaan seperti memasukkan produk dalam beg di kenderaan masing-masing.

Tepat jam 9 pagi dan biasanya lebih awal, Yakult Lady bergegas ke kawasan pelanggan masing-masing. Kebiasaannya tugas berakhir kira-kira jam 2 petang.

Presiden Yakult Touto Sales Co, Hitoshi Sasaki, ketika taklimat di Pusat Yakult Lady Shinozaki, memberitahu media antara kriteria Yakult Lady ialah sihat, keluarga stabil dan ada masa lapang, terutama pada waktu pagi.

Adakah Yakult Lady perlu cantik menawan? Oh! Tidak. Paling penting ialah mempunyai personaliti menarik. Malah, katanya ada Yakult Lady berusia 80 tahun, manakala paling muda adalah gadis lepasan sekolah berusia 19 tahun.

Sebelum memulakan tugas, katanya mereka dilatih untuk memenangi hati pelanggan seperti bercakap dengan sopan.

Menyedari bahawa sesetengah Yakult Lady menghadapi masalah penjagaan anak, sebuah pusat jagaan anak-anak disediakan di pusat itu dengan dikenakan bayaran berpatutan, iaitu 5,000 Yen (RM147) sebulan. Walaupun bekerja sambilan, pendapatan yang diperoleh agak lumayan, iaitu secara purata 100,000 Yen (RM2,940).

Sasaki berkata, segala-galanya terpulang kepada Yakult Lady kerana mereka boleh menentukan pendapatan yang diingini dengan meningkatkan jualan.

Sejak diperkenalkan pada 1963, sistem ini terus bertahan, malah kira-kira 60 peratus daripada jualan Yakult di Jepun disumbangkan Yakult Lady, sekali gus menunjukkan sumbangan besar mereka terhadap kejayaan syarikat.

Apakah rahsia Yakult Lady hingga menjadi tenaga penggerak utama Yakult? Jawapannya terlerai apabila melihat cara mereka bekerja.

Ketibaan wartawan pelbagai negara dan pegawai kanan Yakult di Pusat Yakult Lady Shinozaki tidak memperlahankan kerja mereka.

Suasana sibuk terserlah kerana pada waktu pagi, mereka mengambil bekalan dari bilik sejuk dan memasukkan ke dalam beg khas yang dipasang pada basikal masing-masing. Kepantasan mereka bekerja mengagumkan.

Selepas satu taklimat ringkas oleh penyelia, Yakult Lady bergegas ke basikal masing-masing. Berbekalkan baju hujan, mereka memulakan tugas harian dengan mengayuh basikal dan ada juga yang menolak basikal.

Penulis bersama seorang rakan wartawan dan dua pegawai Yakult mengikuti seorang Yakult Lady bertugas di kawasan berhampiran pusat itu. Berbekalkan payung, Itohiya menolak basikalnya dengan pantas hingga tidak terkejar.

Kami terpaksa meminta dia memperlahankan kepantasannya. Selepas menekan loceng, tuan rumah keluar dan berbual ringkas, produk Yakult beralih tangan.

Walaupun tidak mengikutinya hingga penamat, sedikit sebanyak gambaran etika kerja Yakult Lady dapat dirasai.

Bagi Yakult, penghantaran produk Yakult bukan sekadar menjual, tetapi menyampaikan sendiri ke tangan pelanggan yang mencerminkan hasrat meningkatkan tahap kesihatan pelanggan dengan menggunakan produk syarikat.

Penghantaran secara langsung kepada pelanggan mencerminkan kejujuran terhadap kebaikan produk dan manfaat yang bakal diperoleh.

Paling utama, tugas Yakult Lady bukan hanya menghantar produk, tetapi menjalin hubungan peribadi dengan pelanggan, sekali gus memberi maklumat dan nasihat mengenai produk.

Kejayaan Yakult Lady di Jepun menyebabkan pendekatan serupa diperkenalkan di seluruh dunia. Walaupun diasaskan di Jepun, falsafah dan prinsip penubuhannya yang universal menyebabkan sistem ini diterima di negara lain.

Setakat ini, sebanyak 15 negara lain mempunyai Yakult Lady. Malah di Thailand dan Korea Selatan, produk Yakult dipasarkan 100 peratus oleh Yakult Lady.

Yakult Malaysia tidak ketinggalan memperkenalkan pendekatan ini yang sebenarnya bukan perkara baru di negara ini.

Sebuah pengeluar bahan pencuci pernah menggunakan kaedah pemasaran rumah ke rumah pada tahun 1970-an, tetapi kini hanya menjual di pasar raya dan kedai.

Pengarah Jualan dan Pemasaran Yakult Malaysia Sdn Bhd, Hideki Kawasaki, berkata, Yakult Lady dimulakan secara percubaan di negara ini pada Ogos 2006 dan dilancarkan secara rasmi pada April 2007.

Setakat ini, katanya antara kawasan yang mempunyai perkhidmatan ini ialah Ijok, Kuala Selangor dan Rawang.

Seperti Jepun, beberapa syarat dikenakan terhadap wanita yang mahu menjadi Yakult Lady, iaitu hanya menerima wanita dan secara am adalah suri rumah. Bagaimanapun, calon bukan suri rumah diterima bekerja jika sesuai.

Selain itu, katanya tiada syarat pendidikan ditetapkan dengan tahap umur antara 25 hingga 50 tahun, tetapi tetap memberi kelonggaran kepada peringkat umur lain.

Beliau berkata, personaliti juga penting, iaitu seorang yang ceria dan boleh berkomunikasi dengan baik untuk menerangkan maklumat produk kepada pelanggan dan amanah seperti boleh diharapkan untuk menepati janji menghantar produk pada hari dan waktu ditetapkan.

Setakat ini, katanya seramai 36 rakyat Malaysia bergelar Yakult Lady dengan purata umur 35 tahun.

“Seperti di Jepun, sambutan pelanggan terhadap perkhidmatan Yakult Lady. Barang kali, ini menyebabkan tiada Yakult Lady yang berhenti, sekali gus menunjukkan kerjaya ini menjanjikan masa depan cerah.

Berikutan itu, katanya Yakult merancang memperluaskan Yakult Lady secara berperingkat ke seluruh negara.

-Berita Harian

About these ads

Tindakan

Informasi

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: